INNEHÅLL I FOKUS

Bryta ner stereotyper: Män och platoniska vänskapsrelationer 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Populärkulturen vidmakthåller ofta myten om att män, särskilt äldre män, inte har nära, platoniska vänskapsrelationer. Dessa stereotyper kan lämna en fullständig ”demografikänsla” osedd eller missförstådd. Vår VisualGPS‑undersökning ger oss en inblick i hur äldre män i Latinamerika känner: Närmare hälften anser att reklam inte visar någon åldersvariation, men då 66 % dras till varumärken som representerar en livsstil som deras egen, så finns det en påtaglig möjlighet för varumärken att skapa resonans hos den här viktiga målgruppen. Den här senaste fotograferingen av kreatören Felipe Montoni (FG Trade Latin) visar något helt annat: De starka band som män kan dela, byggda på förtroende, ömsesidig respekt och delade erfarenheter. Arrangerad mot den vackra bakgrunden av en villa och en strand i Mazatlán, Mexiko, fångar den en grupp äldre män som njuter av en sorglös och avslappnande dag där de äter, pratar och kopplar av.  

Det som gör den här fotograferingen speciell är att den skildrar vänskap som inte definieras av konkurrens eller rivalitet, utan av äkta samhörighet. Genom att visa en grupp vänner som pratar med varandra, kopplar av, lagar mat och till och med njuter av hobbyer som att surfa tillsammans, så hjälper detta innehåll till med att undanröja stereotypen att män inte kan dela sina känslor eller bygga livslånga relationer utanför familjen eller romantiska relationer. Kreatören arbetade nära gruppen för att fånga genuina skratt och intima gester som berättar historien om deras samhörighet utan att det känns påtvingat eller överdrivet poserande. De dynamiska bilderna vid grillen och poolen kompletterades med lågmäldare, mer reflekterande stunder vid stranden, vilket gav en hundraprocentig känsla av vänskapens djup och variation. Genom att göra detta lyfter fotograferingen fram rikedomen och djupet av platoniska manliga vänskapsrelationer, vilket klart visar att dessa band är otroligt meningsfulla i senare skeden av livet. 

Vikten av vänskapsrelationer senare i livet 

När människor åldras så ökar bara betydelsen av meningsfulla sociala kontakter. Enligt VisualGPS‑research har en av tre äldre män i Latinamerika ändrat sina prioriteringar och lägger nu större vikt vid att umgås med vänner. Trots detta tvekar varumärken när det gäller att visa upp den här typen av innehåll: Vänskapsrelationer mellan äldre representerar mindre än 9 % av populära bilder som handlar om vänskap. Männen i den här fotograferingen visar att oavsett ålder är du aldrig för gammal för att odla djupa, stödjande vänskapsband. Dessa band berikar deras liv, ger glädje, tröst och möjligheten att fira livets milstolpar tillsammans, oavsett var de befinner sig på sin resa. 

Uppmärksamma manlig kroppspositivitet 

Lika viktigt är det hur den här fotograferingen närmar sig kroppsuppfattningen. Samhället sätter ofta en orealistisk standard för den manliga kroppen, vilket leder till att många män känner press att anpassa sig till ett snävt ideal. Den här fotograferingen utmanar dock dessa normer genom att visa upp mångfalden av manliga kroppar i alla deras naturliga former. Genom att uppmärksamma mångfalden av kroppar, främjar den en respektfull och hälsosam relation med den egna och andras kroppar.1 Männen på bilderna speglar en kroppspositiv berättelse som omfattar alla olika former och storlekar. Detta tjänar som en påminnelse om att självförtroende och att vara trygg i sig själv inte är kopplat till ålder eller utseende, utan till det värde vi sätter på oss själva och på varandra. 

I grunden handlar den här fotograferingen om att bryta ner barriärer – oavsett om det handlar om stereotyper om manlig vänskap, förväntningar kring åldrande eller restriktiva idéer om hur kroppar ska se ut. Genom att visa upp en grupp äldre män i det här realistiska, positiva ljuset så öppnar fotograferingen upp en ny dialog om vänskap, kroppspositivitet och samhörighetens kraft i alla livets skeden, vilket är nyckeln när man skapar autentiska, känslomässiga bilder. Det tjänar som en påminnelse om att verklig styrka inte ligger i likriktning utan i autenticitet, sårbarhet och glädjen i delade stunder tillsammans med vänner. 

Victoria Resico
Senior Content Specialist
Victoria Resico är Senior Content Specialist med en passion för att skapa visuella berättelser. Sedan hon började på Getty Images 2021 har hon ägnat mer än två och ett halvt år till att kultivera och utöka vår latinamerikanska community av kreatörer. Hennes expertis ligger i att arbeta nära bildbanksfotografer och bildbanksvideografer tvärs över regionen, tillhandahålla art direction och konstruktiv feedback för att förbättra kvaliteten, autenticiteten och det kommersiella värdet av deras tagningar.



Källor
[1] National Population Council

Relaterade artiklar

Innehåll i fokus
Tokyo Create-evenemanget: Att leva med teknik › Oct 21, 2025 Getty Images VisualGPS-research har visat att våra kunders sökningar efter och relaterade till teknik har ökat avsevärt under de senaste fem åren, vilket gör det till det främsta sökämnet bland varumärken. Så vi gjorde teknik till huvudtemat för vårt Tokyo Create-evenemang och antog den visuella utmaningen.
Bakom vård och omsorg: Svarta kvinnors roll i Brasilien › Oct 20, 2025 Svarta kvinnor i Brasilien har förbisetts inom vårdsektorn, trots deras viktiga roll i landets hälso- och sjukvårdssystem. För att åtgärda denna klyfta kan varumärken lyfta fram vård- och omsorgsberättelser genom att koppla samman berättelser med det bredare kulturella sammanhanget, bygga meningsfulla kontakter och samtidigt ge en röst åt marginaliserade grupper.
Innehåll i fokus
Generation Z söker mänsklig kontakt › Oct 17, 2025 Generation Z är den första generationen som växer upp med sociala medier som en integrerad del av sina liv, vilket gör dem till de första "digitala infödingarna". Samma generation lär sig nu aktivt att umgås offline, då 73 % av generation Z vill få kontakt med människor mer personligen än vad de får online.