GETTY IMAGES STANDARDER FÖR REDAKTIONELLT MATERIAL
Relaterade länkar
VÅRT UPPDRAG
Getty Images berör världen. Våra foton och videor av typen redaktionellt material informerar människor, offentlig politik, tjänster och marknader.
Getty Images prisbelönta fotografer och innehållsskapare åtar sig att producera inspirerande och innovativa verk som beskådas varje dag i världens populäraste och mest inflytelserika publikationer och verksamheter. Med hjälp av vår avancerade söknings- och distributionsplattform har vi etablerat oss som pionjärer inom vårt område, vilket gjort oss till förstahandsval för yrkespersoner både inom det kreativa skrået och mediebranschen.
Kunder från nästan alla världens länder använder verk som skapats av Getty Images egna innehållsskapare, våra drygt 488 000 frilansare och hundratals innehållspartners, historiska nyhetsbyråer och institutioner som tillsammans täcker fler än 160 000 nyheter, idrottshändelser och underhållningsevenemang samt världens mest omfattande kommersiella arkiv av historiska fotografier.
VÅRA PRINCIPER
Våra egna team av innehållsredaktörer följer en uppsättning professionella journalistiska principer som vägleder vår personal samt våra processer och verksamheter. Vi har ett individuellt såväl som gemensamt ansvar att upprätthålla dessa principer genom hela vår redaktionella organisation.
VÅR PLATTFORM
För att säkerställa att våra kunder alltid kan förstå vilken källa det aktuella innehållet kommer från samt huruvida det ingåtts några underliggande kommersiella förhållanden, ser vi hela tiden till att upphovspersonerna till innehållet på vår plattform anges vederbörligen i slutet av varje bildtext, enligt följande:
- Upphovspersonerna till vårt eget redaktionella material anges alltid Photo by [xxx]/Getty Images.
- I de fall vi distribuerar innehåll som tillhandahållits oss av en partner förväntar vi oss och litar på att denne noggrant anger innehållets skapare. Vi anger leverantören och skaparen, såvida de skiljer sig från varandra och vi vet vem den senare är – t.ex. [Fotograf]/[Leverantör] via Getty Images.
- För innehåll som beställts inom ramen för ett visst uppdrag där Getty Images inte har fullständig redaktionell kontroll över men innehar upphovsrätt till innehållet, kommer att anges Getty Images for [Kund] eller Getty Images for [Märket].
- När Getty Images är medvetet om att ett kommersiellt förhållande föreligger med den avbildade och/eller arrangören av det evenemang där innehållet skapas, vilket skulle kunna resultera i att en del av den redaktionella kontrollen stannar hos den avbildade eller arrangören, alternativt ifall innehållet tagits emot av Getty Images inom ramen för en viss beställning och upphovsrätten i dess helhet tillfaller den beställande parten, kommer upphovspersonen till respektive innehåll att anges Photo by [Fotograf]/[xxx] via Getty Images.
- Ifall offentliga inrättningar, underhållningsföretag, idrottsstyrande organ eller andra betrodda källor distribuerar innehåll av allmänt intresse kommer upphovspersonen till respektive innehåll att anges vederbörligen – till exempel Photo by NASA/Handout via Getty Images. Gratisinnehåll kan finnas tillgängligt kostnadsfritt på andra platser och leverantören av gratisinnehåll kan förbehålla sig all rätt till icke-redaktionell användning av innehållet.
Vårt eget redaktionella material kan alltid hittas i Getty Images samlingar Idrott, Nyheter, Underhållning eller Arkiv, alternativt i någon av våra egna ämnesspecifika samlingar. Fotograferna och upphovspersonerna till material som skickas in till dessa samlingar måste följa riktlinjerna för Getty Images inlämningar av redaktionellt material, vilka ligger i linjer med vårt uppdrag och våra principer. Vi tillhandahåller dessutom material från hundratals innehållspartner, alltifrån rikstäckande nyhetsbyråer och sändningsföretag till idrottsstyrande organ och klubbar samt kommersiella underhållningsbyråer. Samtidigt som dessa partner är oberoende organisationer med sina egna redaktionella standarder och lyder under de jurisdiktioner där de är verksamma, så förbehåller sig Getty Images alltid rätten att ta bort innehåll från partner som inte följer våra redaktionella principer eller våra riktlinjer för inlämningar. En utförlig förteckning över samtliga redaktionella samlingar som finns tillgängliga på gettyimages.se och information om vad som ingår i varje samling finns här.
ICKE-MANIPULERING – GENERATIVA AI-VERKTYG
Getty Images producerar eller distribuerar redaktionellt material som har skapats eller ändrats med hjälp av generativa AI-modeller. Kreatörer som skapar redaktionellt material är ansvariga för en sanningsenlig, opartisk och korrekt representation av verkligheten i de händelser och scener som de bevittnar. De ska vara de första och huvudsakliga faktagranskarna. Distribution av bilder eller bildtext som skapats syntetiskt är strängt otillåtet. Utan undantag måste våra bildpartner för och tillhandahållare av redaktionellt material upprätthålla samma standarder och praxis som våra interna materialteam.
RESPEKT FÖR UPPHOVSRÄTT
Upphovsrätt är det som hela vår bransch bygger på. Den ligger till grund för vilka skapare som blir erkända och belönas för sina verk. Vi respekterar andras upphovsrätt och förväntar oss detsamma när det gäller det innehåll vi själva distribuerar. Vi tror starkt på vikten av ett robust och välfungerande ramverk för upphovsrätt. Detta är av avgörande betydelse för att fortsätta lägga ner tid och pengar på den typ av bilder som behövs för att sätta världen i rörelse (Move the World with Images).
VÅRT ÅTAGANDE I FRÅGA OM INKLUDERING
Vi välkomnar olika röster, perspektiv och erfarenheter. Vi anser att mångfald är ytterst viktigt för vårt uppdrag att återge den värld vi lever i på ett objektivt sätt och låta våra kunder illustrera denna värld. Det innebär inkludering av en rad olika röster i vår fotojournalism, att aktivt eftersträva mångfald i våra team och innehållskällor samt att lyssna på våra kunder och se till att vi är så öppna och mottagliga som möjligt.
RÄTTELSER & UPPGIFTSUTLÄMNANDEN
Getty Images strävar efter att vara noggranna i sin redovisning, transparenta och ordentliga i sitt tillhandahållande samt rättvisa och oberoende i sina framställningar. Getty Images försöker dessutom att korrigera eventuella felaktigheter så snabbt som möjligt.