Kan jag använda den här bilden eller videon till mina projekt?

Visst bildbanksmaterial är främst avsett för redaktionell användning – för att rapportera om aktuella händelser eller diskutera andra frågor av allmänt intresse – och levereras inte med modell- eller egendomsreleaser. Men det betyder inte att du aldrig kan använda det i din marknadsföring, på webbplatser eller i andra kommersiella projekt. Vårt team för rättigheter och tillstånd kan hjälpa dig att få de tillstånd du behöver för att använda de foton, illustrationer och videor du vill ha.
Kontakta oss

Huruvida du behöver tillstånd från tredje part för att använda en bild eller video i ditt projekt eller inte beror på hur du planerar att använda den.

För att rapportera nyheter eller diskutera händelser och andra berättelser ur människors liv

För att sälja en produkt, samla in pengar eller marknadsföra ett företag, varor eller tjänster

EXEMPEL

En löpare som har en tröja med ett varumärke på en blogg som tar upp fördelarna med träning

EXEMPEL

En löpare som har en tröja med ett varumärke på en webbplats som säljer sportutrustning

Detta är redaktionell användning

Detta är kommersiell användning

Visar materialet igenkännbara människor, egenskaper, konstverk, logotyper eller varumärken?

Då var det klart!

Nej
Ja

Få en gratis konsultation. Vår tjänst är snabb och omfattande.

Kontakta oss

Vanliga frågor

Modell- och egendomsreleaser säkerställer att individer och ägare av sådan egendom som syns i en bild eller video har gett sitt tillstånd att bilden/videon får användas kommersiellt.

Genom att förhandla fram en rad olika tredjepartstillstånd arbetar vårt expertteam för att ordna talangrättigheter och immateriella rättigheter. Vi kan hjälpa dig att få den licens som behövs för att visa upp kända personer, landmärken och ikoniska bilder i dina kampanjer. Vi kan ordna virala videor såväl som populära låtar eller klipp från kända filmer för användning i dina projekt.

Vi strävar efter att tillhandahålla en första utvärdering av ditt projekt inom 24 timmar. När vi har fastställt vad som behövs för att uppnå din vision kan schemat variera. Varje tillstånd är unikt baserat på användningssammanhanget, så medan vissa tillstånd bara tar några dagar kommer andra att kräva lite mer tid.

Fundera på hur du kommer att använda innehållet. Om det är i informations- eller utbildningssyfte är det sannolikt att det är redaktionellt material. Några exempel inkluderar, men är inte begränsade till, artiklar i en tidning eller tidskrift, bilder i en lärobok, foton eller klipp i dokumentärfilmer och nyhetssändningar på tv.

Däremot uppmuntrar kommersiell användning vanligtvis människor att besöka din webbplats eller dina sociala medier, läsa dina broschyrer och inlägg eller genomföra ett köp. Några exempel inkluderar, men är inte begränsade till, annonsering och reklamkampanjer, marknadsföring, textreklam, produktförpackningar eller andra varor.

Om du fortfarande är osäker rekommenderar vi dig att kontakta oss eller söka oberoende juridisk rådgivning för att undvika eventuellt skadeståndsansvar.

Läs avsnitten om Garantier och Skadeersättning i vårt licensavtal för mer information.